„Învață să fii fericit cu ceea ce ai, în timp ce lucrezi să obții ceea ce vrei”. Jim Rohn
Cuvântul logopedie provine din limba greacă: „logos“ – cuvânt și „paideia“ – educație. Așadar, logopedia este o disciplină a cărui scop este educarea vorbirii. Pe parcursul dezvoltării, unii copii nu reușesc să pronunțe corect anumite sunete, iar prin intermediul logopediei aceste probleme pot fi depășite.
Ședință de logopedie durează 50 minute. În funcție de complexitate, prima sau primele şedinţe sunt destinate interviului şi evaluării iniţiale a situaţiei copilului. Apoi, părinții împreună cu logopedul stabilesc obiectivul începerii procesului logopedic. Frecvența ședințelor recomandate fiind de 2-3 ședințe pe săptămână.
Copilul are nevoie de logoped, atunci când se confruntă cu una sau mai multe din următoare situații:
– copilul omite, deformează, înlocuiește, inversează unul sau mai multe sunete;
– copilul pronunță corect sunetele izolate, dar greșește în cadrul silabei sau a cuvântului;
– copilul are un limbaj neinteligibil datorită omisiunii sau inversării cuvintelor;
– copilul a suferit o intervenție chirurgicală (deviație de sept, părți despicate ale buzei, maxilarelor, etc.);
– copilul a avut sau are probleme cu auzul;
– copilul se bâlbâie;
– copilul vorbește foarte repede, este agitat, își mișcă amplu mâinile, brațele, uneori chiar întregul corp. Dacă acest comportament nu este corectat la timp se poate transforma în bâlbâială;
– copilul nu reușește să scrie sau să citească bine deși are vârsta corespunzătoare pentru realizarea acestor activități;
– copilul confundă literele atunci când scrie sau citește – spre exemplu „d“ cu „b“, etc.;
Terapia logopedică, cu cât se începe la o vârsta cât mai fragedă (începând cu vârsta de 2 ani) sau de la constatarea unei probleme în dezvoltarea limbajului, este cu atât mai bine. De la 3 ani și jumătate se începe corectarea pronunției. Până la 5 ani corectarea pronunției se realizeză mai ușor deoarece sunetele nu sunt automatizate în vorbire. După vârsta de 5 ani corectarea pronunției se realizează mai lent.
Iar o pronunție greșită se va automatiza şi va duce la o scriere greșită. Spre exemplu, este foarte probabil ca un copil care îl înlocuiește în vorbire pe „r“ cu „l“ să realizeze aceeași greșeală și în scris. Așadar, o pronunție greșită poate avea o mare influență asupra succesului școlar.
Un alt aspect negativ este legat de socializarea de care au parte copii care pronunță greșit: deseori ei devin ținta glumelor realizate de copiii care vorbesc corect. Confruntați cu repetarea sistematică a acestei situații ei pot deveni foarte retrași sau foarte agresivi. Indiferent de comportamentul pe care îl vor adopta într-o astfel de situație, cu siguranță se vor percepe mai puțin capabili decât ceilalți copii de vârsta lor.
Terapia prin joc este un mod distractiv de a aborda probleme comportamentale, de întârziere în dezvoltare sau alte dificultăți pe care copiii le pot întâmpina în dezvoltarea lor.
Terapia logopedică poate dura de la câteva săptămâni sau luni până la câțiva ani, în funcție de natura problemei şi de susţinerea părinţiilor sau a persoanelor care au grijă de copil.
„Ne naștem dintr-o relație, suntem răniți într-o relație și ne vindecăm printr-o relație”.
Dr . Hendrix & Dr. Hunt